Bli sett: Sjekk lysene på tilhengeren
Er du flink til å sjekke lysene og refleksene på tilhengeren din? Enten det er en sen og mørk høstkveld eller sommerkveld, er det nødvendig med tilhengerlys og -reflekser for å bli sett. En tilhenger helt eller delvis uten lys er farlig, det er dessuten ulovlig og det kan ofte fikses med en rask rensing av stikkontakt og støpsel, eller rensing og utskifting av pærer.
For å kunne ferdes trygt med tilhenger på veien, er det viktig at du regelmessig sjekker at lys og reflekser er i orden på tilhengeren. I tillegg vil noen enkle vedlikeholdsgrep kunne sikre lang levetid på tilhengerlysene.
Sjekk av kjørelys, bremselys og blinklys på tilhenger
Moderne biler varsler gjerne på dashbordet om lysene på tilhengeren har gått, eller om det er feil med lysene. Uansett varsel eller ikke, anbefales å ta en runde rundt tilhengeren for å se om alle lys og reflekser fungerer som de skal, og at de er uten skader. Enten du er alene eller har en person med deg, er det enkelt å sjekke om lysene fungerer. Dersom du har en person med deg, vil den andre personen kunne stå bak tilhengeren og se på lysene mens du trykker inn bremsen og bruker blinklysene. Dersom du er alene, er et enkelt triks å rygge opp til en vegg med tilhengeren for å se om både kjørelys, bremselys og blinklys fungerer. Vi anbefaler at lyktene tørkes med en fuktig klut før kjøreturen.
Sjekk tilhengerkontakten
Tilhengerkontakten kan ofte være utsatt for ytre påkjenning, enten det være støt/skader eller korrosjon. Sjekk at ledningen sitter inne i avlastningen i støpselet for å hindre unødvendig strekk på de innvendige kablene, samt hindre at det kan trenge inn vann. Videre vil kontaktene og kabelsko inne i kontakten være utsatt for korrosjon. Kontaktene kan enkelt renses med fint sandpapir og kabelskoene kan skiftes us. Dersom kontakten sitter dårlig i bilen, vil «beina» på kontakten kunne utvides med en flat skrutrekker. Dersom kabelskoene sitter løst, kan de lett klemmes sammen. Spray med til slutt med kontaktspray (f.eks. WD-40).
Sjekk lyktene for skader
Videre bør lyktene inspiseres for skader. Et knust lykteglass er en kjedelig skade, men den krever ofte bare at glasset skiftes. Er det større skader på selve lykten, vil hele lykten måtte byttes ut, men dette er ofte fort gjort. Både lykteglass og hele lyktesett kan kjøpes som reservedeler. Det kan ofte være minimale eller ingen forskjeller i utseende på lyktene fra tilhengermodell til tilhengermodell, men innfesting etc. kan likevel være forskjellig, så oppgi typenummeret på tilhengeren for å sikre at du får riktige deler.
Dersom en lykt er fri for skader, men ikke lyser, kan dette skyldes at pæren har gått eller korrosjon. Korrosjon reduserer kontakten og ofte skyldes en slukket pære dårlig kontakt. Sjekk at kabelforbindelsene er intakt, dra over polene med et fint sandpapir og spray med kontaktspray (f.eks. WD-40). Dersom pæren fortsatt ikke virker eller lyser svakt, skift pæren.
Selv om lys på tilhengeren fungerer som de skal, kan slitte lykteglass gjøre at tilhengeren er vanskelig å oppfatte for andre trafikanter. Vær, vind, salt og snø sliter på lykteglassene og gjør dem matte over tid, hvilket reduserer lysmengden som slippes ut igjennom lykteglasset. Dersom lykteglassene er slitt, vil innkjøp av nye lykteglass være en billig forsikring for å bli sett av andre trafikanter.
Sjekk av refleks på tilhenger
Vel så viktig som at lysene fungerer, er at refleksene på tilhengeren er hele. Intakte reflekser er med på å sikre at du blir sett i mørket med tilhengeren. Reflekser er ofte plassert på utsatte steder og skade på reflekser er ikke uvanlig. Nye reflekser kan kjøpes, og klebes eller nagles fast. Dersom refleksene er intakte, holder det ofte bare å rengjøre refleksene for veistøv med en fuktig klut.
Lykke til, og kjør forsiktig!